Jaarverslag 2021

Alhoewel ons jaarverslag vooral verslag doet over kalenderjaar 2021, willen we hierin toch stilstaan bij de recente verschrikkelijke gebeurtenissen in Oekraïne. Onze harten en gedachten gaan uit naar allen die door dit conflict getroffen zijn. We hopen dat de situatie snel zal verbeteren en vrede en veiligheid snel zullen terugkeren in de regio.

Kijken we terug naar 2021 dan zagen we – ondanks de verschillende corona-lockdowns – een opmerkelijk economische herstel. Ook de aandelenmarkten deden het over het algemeen – mede dankzij de aanhoudend lage rente – opmerkelijk goed. Onze aandelenfondsen lieten dan ook fraaie rendementen zien over 2021.

Op duurzaamheidsterrein voltrokken zich ook een aantal belangrijke ontwikkelingen in 2021. Zo ondertekende de Amerikaanse president Joe Biden meteen aan het begin van het jaar het klimaatakkoord van Parijs. Verder verscheen in augustus het nieuwe rapport van het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) van de Verenigde Naties. Dat liet er geen twijfel over bestaan dat de klimaatopwarming wordt veroorzaakt door de mens en nu al grote, uiteenlopende gevolgen heeft.

In dat opzicht komt het in november door ons gelanceerde nieuwe ASN Biodiversiteitsfonds precies op tijd. Dit eerste beursgenoteerde fonds voor particulieren, gericht op bedrijven en projecten die meetbaar bijdragen aan behoud, bescherming en herstel van de biodiversiteit, wijst de weg naar een toekomst in balans met de natuur. Het nieuwe fonds geeft aan waar we voor staan, en welke ambities wij blijven hebben.

Als nieuwe directie willen we Bas-Jan Blom, onze directeur tot 1 maart 2022, hartelijk danken voor zijn inspirerende werk en grote bijdrage in de afgelopen 15 jaar. We wensen hem alle goeds toe voor de toekomst. Als nieuwe directie werken we in 2022 met frisse moed door aan herstel van biodiversiteit en een eerlijkere wereld. We blijven nieuwe manieren ontwikkelen om daaraan een goed rendement te koppelen. En we dagen onze industrie uit met ons mee te doen en ons te volgen om de lat ook hoger te leggen op weg naar grootse positieve impact. Want alleen als we samenwerken, kunnen we de wereld echt verrijken.

Jaarverslag 2021 ASN Beleggingsfondsen UCITS N.V.

Jaarverslag 2021 ASN Beleggingsfondsen AIF N.V.

Delen op: