Belegt in staatsobligaties en in groene en sociale obligaties
Het ASN Duurzaam Obligatiefonds belegt in staatsobligaties en in groene en sociale obligaties in euro’s van (semi-) overheden die voldoen aan onze strikte duurzaamheidscriteria. We beleggen minstens 85% van de portefeuille in staatsobligaties. Overheden hebben een essentiële rol bij het realiseren van een duurzame, rechtvaardige maatschappij. Zij zorgen immers voor basisbehoeften als wonen, schoon water en gezondheidszorg.
Duurzame beleggingsdoelstelling – Artikel 9
Dit beleggingsfonds richt zich specifiek op het behalen van duurzame beleggingsdoelstellingen, daarom rapporteert het fonds onder artikel 9 van de SFDR. Duurzaamheid is dan ook een verbindend en verplicht onderdeel van het beleggingsproces.
De landen waarin het fonds belegt, worden beoordeeld op twee punten: hun duurzaamheid en hun terugbetaalcapaciteit. Hoe beter een land scoort op de combinatie van duurzaamheidscriteria en terugbetaalcapaciteit, des te meer het fonds erin belegt. De terugbetaalcapaciteit is de verhouding tussen de belastinginkomsten en de renteverplichtingen van een land.
De twee duurzame doelstellingen
Klimaat
Het verminderen van de uitstoot van CO2 van de staatsobligaties in de portefeuille per jaar in lijn met de Overeenkomst van Parijs.
Biodiversiteit
Het vermijden van de uitstoot van CO2 van de groene en sociale obligaties in de portefeuille.
Voor het ASN Duurzaam Obligatiefonds selecteren we landen die voldoen aan minimumeisen voor mensenrechten, klimaat en biodiversiteit. Zo moeten ze de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens respecteren. En bepaalde verdragen hebben ondertekend, zoals het verdrag tegen het gebruik van clustermunitie. Landen die aan onze criteria voldoen, toetsen wij jaarlijks op hun duurzame prestaties, zoals beschermd natuurgebied, CO2-uitstoot per inwoner en inkomensgelijkheid.
Duurzaam Impact
Klimaat
Het ASN Duurzaam Obligatiefonds heeft twee doelstellingen die bijdragen áan het klimaat. We lichten hieronder eerst de methodiekwijziging voor het berekenen van de impact op klimaat voor staatsobligaties toe die in 2023 is doorgevoerd. Daarna rapporteren we de voortgang op de doelstelling. De methodiek om de impact van staatsleningen op klimaat te berekenen is in 2023 gewijzigd. Het Partnership for Carbon Accounting Financials (PCAF) heeft de wijziging voorgesteld, wij volgen deze. De berekening van de impact van staatsleningen betrof voorheen alleen de goederen en diensten die overheden kopen. Deze methode was daarom nog geen goede weergave van de emissies die toegerekend dienen te worden aan een overheid. Emissies als gevolg van subsidies aan bedrijven werden bijvoorbeeld niet meegenomen. Ook werden de toegerekende emissies beïnvloed door de grootte van de staatsschuld. Sinds 2023 berekenen wij daarom ook de emissies van landgebruik, landgebruikverandering en bosbouw in een land. Op de volgende pagina’s is uitgegaan van de verbeterde berekening, zowel voor de data van 2023 als met terug-werkendekracht voor 2022.
CO2-uitstoot in tonnen per jaar
2022
2023
Afname
Scope 1 en 2
63.571
57.705
9,2%
Scope 3
56.221
50.352
10,4%
Totaal
119.792
108.057
9,8%
*Wij hanteren een unieke benchmark voor het fonds, de Bloomberg 60% EUR Treasury 1-10yr en 40% Euro Green Bond Government Related 1-10yr., die speciaal voor ons is ontwikkeld door benchmarkleverancier Bloomberg. Deze benchmark bestaat voor 60% uit landen die de hoogste duurzaamheidsscores hebben en euro-obligaties uitgeven, en voor 40% uit groene obligaties.
Vermeden CO2-uitstoot
Biodiversiteit
Onder biodiversiteit wordt verstaan: de variatie aan levende organismen en de verscheidenheid aan relaties die zij met elkaar hebben in ecosystemen.
Financieel rendement
Wij hanteren een unieke benchmark voor het fonds, de Bloomberg 80% EUR Treasury 1-10yr en 20% Euro Green Bond Government Related 1-10yr., die speciaal voor ons is ontwikkeld door benchmarkleverancier Bloomberg/
Nettorendement na aftrek van de kosten van het fonds t/m 30 juni 2025*
Dit jaar
12 maanden
3 jaar**
5 jaar**
10 jaar**
Vanaf de start**
Fonds
1,51%
5,10%
1,30%
-1,24%
0,15%
2,48%
*Op basis van de Netto Intrinsieke waarde (NAV).
** De gemiddelde nettorendementen per jaar (berekend per 30 juni 2025) zijn na aftrek van de kosten van het fonds
Maandbericht ASN Duurzaam Obligatiefonds
Toelichting resultaat
Het ASN Duurzaam Obligatiefonds heeft in augustus een rendement behaald van 0,18%, terwijl de index waarmee we het fonds vergelijken, de benchmark, uitkwam op 0,21%. De lichte stijging van de benchmark werd voornamelijk veroorzaakt door het couponrendement, aangezien de rentes in de markt vrijwel gelijk waren gebleven. De rente op een 10-jarige Nederlandse staatsobligatie steeg in augustus van 2,86% naar 2,90%.
Chili en Luxemburg behaalden het hoogste rendement in augustus, Portugal, Frankrijk en België lieten het laagste rendement zien.
Invloed van de selectie op het rendement
Het voornaamste nieuws in augustus was de aankondiging van de Franse premier Bayrou om op 8 september een vertrouwensstemming te houden. Het budget van de Franse regering moet voor 2026 worden vastgesteld en de verwachting was dat dit de komende maanden voor de nodige politieke onrust zou zorgen. Met de verrassende aankondiging van de vertrouwensstemming is er nu, eerder dan verwacht, een grote kans dat de Franse regering de stemming niet overleeft. In dat geval moet er een nieuwe regering worden samengesteld onder een nieuwe premier of nieuwe verkiezingen worden uitgeroepen. Door de onrust liep het renteverschil van Frankrijk ten opzichte van Duitsland op. Het fonds heeft een onderweging in Frankrijk ten opzichte van de benchmark, wat positief was voor het relatieve rendement. Daarnaast was de onderweging in België en Portugal ook positief aangezien deze landen het laagste rendement lieten zien. Tevens pakte de overweging in Chili positief uit.
Het rendement van groene overheidsgerelateerde obligaties was in augustus hoger dan dat van grijze staatsobligaties. In het fonds is de positie in groene obligatie neutraal ten opzichte van de benchmark.
Wijzigingen in de portefeuille
In augustus kwamen weinig nieuwe obligaties naar de markt. We hebben onze positie in de groene obligatie van Land Hessen en de sociale obligatie van BNG uitgebreid.
Uitgelicht: kansen voor groene en sociale obligaties
Het fonds heeft momenteel een neutrale weging in groene obligaties. Dit terwijl per 1 mei de weging van groene obligaties in de benchmark substantieel is verhoogd. Het is de verwachting dat de uitgifte van nieuwe groene obligaties na de zomer weer aantrekt en het fonds zijn positie in groene obligaties verder kan uitbreiden.
In augustus hebben we onze positie in een sociale obligatie van BNG verder vergroot. De opbrengsten van deze sociale obligatie worden gebruikt voor de financiering van sociale woningcorporaties in Nederland en ze vallen onder de volledige garantie van het Waarborgfonds.
Visie en vooruitzichten
De vooruitzichten voor de eurozone blijven erg onzeker. Er zijn twee belangrijke risico’s: op korte termijn de invloed van de Amerikaanse importheffingen, en op lange termijn de impact van de monetaire impuls van de EU om investeringen in defensie en infrastructuur te ondersteunen.
Als de inflatie blijft dalen en de groei vertraagt door de hogere importheffingen, kan dat voor de Europese Centrale Bank (ECB) reden zijn om de rentetarieven verder te verlagen. De markt is momenteel verdeeld over de vraag of dat nog dit jaar gebeurt. Gezien de combinatie van hoge onzekerheid, afnemende inflatie en een kwetsbare economie groeit de kans dat de ECB proactief ingrijpt met een renteverlaging.
Daarnaast vormt een mogelijke verzwakking van de Amerikaanse economie in de tweede helft van het jaar een belangrijk risico voor de eurozone. Recente banencijfers bevestigen dit beeld. Vanwege de onvoorspelbaarheid van het beleid van Trump stellen veel bedrijven investeringsbeslissingen uit. Dat kan de economische groei afremmen. De nieuwe Europese plannen voor hogere staatsuitgaven dragen er bovendien niet aan bij dat de eurolanden hun overheidstekorten terugdringen. Hoewel het Europese begrotingskader meer flexibiliteit biedt dan dat van de Verenigde Staten, kan dit leiden tot een hogere risicopremie op langlopende leningen.
Stephan is een doorgewinterde beleggingsprofessional met meer dan 25 jaar ervaring. Hij begon in 2014 bij ASN Impact Investor en was (senior) fondsmanager van het ASN Groenprojectenfonds en de SRI fondsen voordat hij Hoofd Portfoliomanagement werd. Eerder werkte Stephan bij ABN AMRO Asset Management, Fortis Investments en BNP Paribas Investment Partners.
Milan Schut
Fondsmanager SRI fondsen
Milan Schut is de fondsmanager van de SRI fondsen en strategieën bij ASN Impact Investors. Hiervoor deed hij als analist bij de strategieën ook uitgebreide ervaring op met het selecteren van duurzame bedrijven voor het beleggingsuniversum van ASN Impact Investors en het verzamelen en interpreteren van duurzaamheidsdata. Milan studeerde Economie in Rotterdam en werkt sinds 2017 in de financiële sector, onder andere bij EY als adviseur financieel risico en bij MSF Asset Management als portefeuillemanager.
Mariëtta Smid
Senior Manager Duurzaamheid
Mariëtta is bij ASN Impact Investors verantwoordelijk voor het formuleren en bewaken van het duurzaamheidsbeleid. Al vanaf 2003 is ze betrokken bij de ASN-fondsen, destijds werd ze bij SNS Asset Management aangenomen als ESG-analist. De bedrijfseconoom werkte daarvoor als vermogensbeheerder en adviseur bij onder meer bij Friesland Bank, Fortis Bank en Van Lanschot Bankiers.
Duurzame beleggingsdoelstelling – Artikel 9